Päiväkoti Metsäpolun Ketunleipien ja Linnunlaulun lapset
voittivat jaetun ensimmäisen sijan
Äänitutkimuksillaan Tutki, kokeile, kehitä - kilpailussa
Ihmisestä, koneista, soittimista, esineistä lähtee ääni.
Korvalla kuultava koputus kuulostaa erilaiselta korva kiinni pöydässä kuin
korva irti pöydästä. Kulkeeko ääni pöytää pitkin? Päiväkoti Metsäpolun
Linnunlaulun ja Ketunleipien esikouluryhmät tutkivat ääntä lasten aloitteesta.
Lapset naputtelivat ja koputtelivat puupölkkyjä, pöytiä, lämpöpattereita ja innostuimme
miettimään mitä ääni on. Äänitutkimukset alkoivat elokuussa 2009 ja jatkuivat
helmikuuhun 2010.
Pihan putket muuttuivat torviksi, stereokuulokkeiksi ja
puhelimiksi. Leikin ohessa huomasimme, että äänellä on erilaisia voimakkuuksia.
Kova ääni tuntuu korvassa huonolta ja korvat täytyy suojata.
Soittimia ja puupalikoita havainnoimalla lapset keksivät
oma- aloitteisesti, että eripituisilla puupalikoilla, eripituisilla putkilla ja
eripituisilla metallin paloilla on koputellen tai puhallellen eri ääni.
Lyhyestä palikasta lähti korkea ja pitkästä matala ääni. Myös
kiinnipitotekniikka vaikutti ääneen. Kapulasta piti pitää löysästi kiinni.
Ryhmämme viulun soittaja tiesi viulun kielen värähtelevän
soitettaessa. Lapset huomasivat tammenterhojen pomppivan rummulla, kun Teo
soitti rumpua. Värähtelevätkö kaikki soittimet? Kokeilimme triangeleja,
bassopaloja, rumpuja. Aina, kun lapsi
esitti kysymyksen, selvitimme vastausta kahdessa ryhmässä. Mikael halusi
rakentaa kitaran ja yritti tehdä sitä puupaloista ja langasta. Ei onnistunut.
Ideoimme yhdessä. Rakensimme ja kokeilimme. Langat teimme kuminauhasta - se
värähteli. Laatikon kanteen leikattiin aukko, niin kuin kitarassa on. Kielet
eivät soineet. Laitoimme laatikon pohjan paikoilleen. Kitara ei soinut! Mitä
puuttui – varsi, keksivät lapset. Varsi oli ontto putki, nyt kitara soi. Kun
kieltä painoi eri kohdista, ääni muuttui.
Ongelma: Lapset halusivat pyytää Linnunlaulun poikia
Ketunleipiin leikkimään, mutta kännykällä ei saanut soittaa. Lapset olisivat halunneet
tietää miten kännykkä toimii, mutta emme löytäneet vastausta. Lähetimme
kysymyksen Etelä- Saimaa lehteen sanomalehtiviikon kysymyspalstalle ja saimme lehteen
vastauksen. Lapset toivat muoviputket sisälle ja teippasivat pahviputkia
lisäksi ja juttelivat putkipuhelimella kahden ryhmän välillä. Milja tutki
kulkeeko ääni ohuessa putkessa. Suppilon avulla ääni kuului hyvin pilliä
pitkin. Ääni kulki myös puuvillalankaa pitkin, kun kuunteli muovipurkista.
Mutta ei muovipäälysteistä kuparilankaa pitkin. Venla keksi, että
keskuspölynimurin putkia pitkin voi jutella, lapset kokeilivat vanhempineen
tätä kodeissaan.
Koulun pukuhuoneessa, sorakuopan luistelukentällä ja
vessassa kaikui. Mitä kaiku on? Missä kaikuu? Lapset huutelivat eri huoneissa
ja huomasivat että tyhjissä, kovalattiaisissa ja kovaseinäisissä huoneissa
kaikui. Mutta, kun huoneeseen vei maton lattialle, kaiku hävisi.
Opimme, että ääntä synnyttävillä esineillä on jotain
yhteistä. Esine värähtelee. Puhuessa ja pitäessä sormia kaulan alaosassa,
huomasi että äänihuuletkin värähtelevät. Ihmisen ääni syntyy äänihuulissa.
Flunssassa ääni on joskus käheä. Värähtelevä esine synnyttää äänen joka etenee
ilmassa. Ilma on ainetta, sitä ei näe, mutta alassuin olevassa lasissa paperi
ei veteen laitettaessa kastu, kun vettä ei mahdu ilman kaveriksi. Lapset tiesivät että avaruudessa ei ole
ääniä, siellä ei ole ilmaa jossa ääni kulkisi. Vettä pitkin ääni kulki
erinomaisesti, jäätä pitkin aika hyvin, lunta pitkin huonosti ja maastossa
huonosti. Selvitimme asian huutelemalla harjumaastossa ja yli Suurlammen.
Opimme, että kova pinta lähettää äänen takaisin, ja sitä
kutsutaan kaiuksi.
Pahvilaatikkoon lapset suunnittelivat Taipalsaarelle esikoulun jossa
huoneesta toiseen voi jutella seinässä olevia putkia pitkin, eikä tarvita sähköä.
Huoneissa kannattaa olla jotain pehmeää vaikka matot muuten kaikuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti