Viikoittaiseksi retkipaikaksi valitsimme Syvälahden poukaman. Havainnoimme myös Suurlampea retkillämme. Samassa paikassa valokuvattiin joka tiistai ja mitattiin veden lämpötilaa. Mittaaja ja valokuvaaja oli kukin esikoululaisista vuorollaan. Veden lämpötila aleni. Lapset innostuivat mittaamaan veden lämpötilaa myös vapaa- ajallaan. Lapset toivat tutkimustuloksiaan esikouluun. Havaitsimme että eri puolilla Saimaata veden lämpötila ja veden väri oli erilaista. Lapset haaveilivat että saisivat veden läpinäkyväksi.
Kokeilimme erilaisia tapoja puhdistaa vettä. Rakensimme haihduttamiseen ja suodattamiseen perustuvat vedenpuhdistamot. Lapset saivat rakentaa, kokeilla ja soveltaa laitteitaan. Mikrokuituliinat, käsipyyhkeet ja monenlaiset kankaat päätyivät mukaan kokeiluihin.
Tutkimme veden eri olomuotoja. Mittasimme jään ja lumen lämpötilaa. Tutkimme kellumista, veden läpinäkyvyyttä ja lapset dokumentoivat tutkimuksiaan valokuvaamalla sekä piirtämällä.
Taustatiedot:
2012 Saimaan alueella satoi enemmän kuin koskaan vuoden 1911 jälkeen. Suuri sademäärä nosti vedenpinnan poikkeuksellisen korkealle. Lapset olivat havainneet veden pinnan kohoamisen: "jalat eivät tutussa rannassa yletä pohjaan, tutun tähystyskiven yli voi uida, hiekkarannan kivi siirtyy aina vain kauemmas rannasta, laituri on veden alla."
Jokainen on juonut vettä, uinut vedessä, Saimaa kuuluu lähiympäristöön. Sukeltaessa, havinnoidessa ja valokuvatessa vettä ja veden asukkaita sekä kasveja haluaisi nähdä kaiken kunnolla. Kaikkialla Saimaalla vesi ei ollut kirkasta ja läpinäkyvää. Maaveden vesi oli ruskeaa ja sameaa. Suuren Saimaan vesi näytti aivan juomavedelle, niin kirkasta se oli.
Resurssit:
Projektin toteuttivat esikoululaiset Linnunlaulun ja Ketunleipien ryhmissä. Lapset valokuvasivat ja dokumentoivat tutkimuksiaan myös piirtäen. Kerran viikossa kumpikin ryhmä retkeili metsässä ja Saimaan sekä Suurlammen rannalla tutkimassa vettä. Myös kuralätäköt tutkittiin tarkoin. Projektiin käytettiin viikoittain aikaa myös esikoulun sisätiloissa. Lapsilla oli meneillään omia kokeita, joita he jatkoivat päivittäin.
Lapset toimivat mittaajina vesilämpömittarin avulla, lämpötila havainnollistettiin palikkapylväänä. Projekti alkoi 22.08.2012 ja päättyi 14.2.2012.
Toteutus
Esiopetusryhmän kasvattajat tarjosivat lapsille mahdollisuuden tutkimiseen. Veden tutkimista pidettiin tärkeänä myös lasten luontaisen veteen liittyvän kiinostuksen vuoksi, tutkitaan yhdessä turvallisesti. Tutkimus eteni lasten ideoiden, innostuksen ja lähdekirjallisuuden inspiroimana.
Tulokset:
Veden lämpötila laski joka kuukausi. Käsi ei ollut luotettava mittari. Tarvitsimme vesilämpömittarin.
28.08.2012 17, 8 °C
06.09.2012 14,7 °C
16.09.2012 14,5 °C
19,09.2012 11,4 °C
25.10.2012 6,4 °C
31.10.2012 4,3 °C
14.11.2012 0 °C
14.12.2012 0°C
Esikoululaisten ajatuksia vedestä: "Puhdas vesi ei maistu miltään. Veden tuntee suussa kun juo vettä.
Vettä tarvitaan kun käy pesulla. Vedessä on hyvä osata uida, mie osaan jo kellua. Kellumiseen vaikuttaa miten tiukassa se aine on, se on niinku tiivistä, mutta ei ilmaa täynnä. Veden voi nähdä sumussa, sateessa, järvissä, joissa, puroissa, pilvissä, vesihöyryssä, hämähäkin verkossa, kasvin lehdellä.
Veden voi kuulla järven pintaan ropistessa, katon ropinana tai sateenvarjon ropinana. Puro lorisee, joki kohisee, järvi liplattaa, lumi humahtaa alas katolta. Puhdas vesi ei haise, uima- altaan vesi tuoksuu kloorilta.
Likainen vesi voi tehdä huonon olon. Ihminen tarvitsee puhdasta vettä joka päivä. Puhdas vesi on läpinäkyvää, ei maistu eikä tuoksu miltään. Vesi voi olla likaista, vaikka se näyttää puhtaalta. Saippuavettä ei voi juoda. Veteen voi hukkua. Heikot jäät ovat vaarallisia."
Johtopäätökset: Esikoululaiset: "Vesi on mielenkiintoista. Vesi on tärkeää ihmiselle. Kotiympäristön veden pitää olla puhdasta.On hienoa, että Suomessa on kirkkaita järviä, niistä pitää huolehtia."
Lapset rakensivat kaksi erilaista vedenpuhdistamoa. Lasten mielestä järveä voisi puhdistaa laittamalla paksun mikrokuituköyden puhtaasta järvestä likaisempaan. "Siirtäisi veden vähäksi aikaa pois, puhdistaisi pohjan ja laittaisi veden takasin." Suurta kuppiakin Maaveden pohjalle mietittiin ja haihduttamalla puhdistamista.
Lapsia mietitytti: "Jos Suomessa sataa todella paljon ja avruudesta ei tule maapallolle varmasti vettä, onko vesi silloin pois toisesta maasta? Onko jossain siksi liian kuivaa, kun Suomessa sataa liikaa? Voiko pilviä siirtää tullimyllyillä puhaltamalla tai helikopterilla?"
Tutkimukset jatkuvat: haaveena jäädyttää saippuakupla, mitata lumiukon lämpötila
Lähdeluettelo:
Hauskaa tiedettä Tammi 1994 Angela Wilkes
Luontoelämysten Suomi, Otavamedia Oy 2011 Jouni Laaksonen
Luonnontutkija Jennings Terry, Liukkonen Päivikki, readme.fi 2011
Salaisuuksien luonto Seppo Parkkinen WSOY 2012
Paluu Saimaalle Juha Taskinen, WSOY 2009
Saimaanorppa, Suomen luonnonsuojeluntuki ry
Suur Saimaa, Mikko Nikkinen, Storymakers
Unelma Saimaasta Juha Taskinen, WSOY 2009
365 helppoa luonnontieteellistä koetta, hf.ullmann 2008
Toiset 365 helppoa luonnontieteellistä koetta, hf.ullmann 2009
Etelä-Saimaa sanomalehti, säähän ja veteen liittyvät uutiset elokuusta joulukuuhun
Arviointi jonka saimme :Työn nimi: Vesitutkimuksia
Tekijät: Ketunleivän
ja Linnunlaulun esikoululaiset, päiväkoti Metsäpolku
Ohjaajat: Kirsi Rehunen, Sanna Kolhonen
Oppilaitos: pk Metsäpolku, Taipalsaari
Ongelman hahmottaminen, rajaus ja käsittely
Päiväkoti Metsäpolun
vesitutkimukset keskittyvät erinomaisesti aiheeseensa ja samalla teema on
pysynyt hyvin rajattuna. Vesiteemaa on käsitelty monipuolisesti
systemaattisesta havainnoinnista (veden lämpötilan muutosten vaikutukset ja
muutoksen seuranta kahdessa eri kohteessa), veden puhtauden ja puhdistamisen
tutkimiseen. Lämpötilaltaan erilaisten vesien tiheyseroja samoin kuin
kellumiseen vaikuttavia tekijöitä on havainnollistettu. Aihetta on dokumentoitu
lisäksi valokuvaamalla samaa rantaa viikoittain sekä kuvia on otettu myös veden
alta. Näin tähän tutkimukseen sisältyivät sekä tarkan havaintojen teon
harjoittelun että luonnontieteellisten kokeilujen osuudet. Lisäksi lapset ovat saaneet kokemuksia siitä,
miten eri tavoin tietoa voi hankkia.
Raportoinnin taso
Vesitutkimusraportista saa hyvin
käsityksen hankkeen vaiheista ja tapahtumista.
Raporttiin liitetyt kuvat kertovat omalta osaltaan lasten
sitoutuneisuudesta ja kiinnostuksesta aihetta kohtaan. – Väliotsikointi parantaisi
raporttia vielä selkeämmäksi.
Oman työn osuus, innostus ja
omaperäisyys
Päiväkoti Metsäpolun
esikoululaiset Ketunleivän ja Linnunlaulun ryhmissä ovat olleet innokkaita
vesitutkijoita. Näiden lasten omaperäiset kokeilut veden puhdistamiseksi ovat
saaneet lapset pohtimaan puhtaan veden merkitystä laajemminkin. Lisäksi aiheen
käsittelyssä on käytetty monia havainnollistavia keinoja veteen liittyvien
ilmiöiden kuvaamiseksi. Lämpötilojen mittaukset integroituvat matematiikkaan ja
lämpötilamuutosten esittäminen multilink - palikkapylväiden avulla sekä veden
määrän ja tilavuuden vertailu erikokoisia ja -muotoisia purkkeja käyttäen
havainnollistavat hienosti kyseisiä ilmiöitä. Edellä mainitut esimerkit
kuvaavat hyvin hankkeen innovatiivista puolta.
Lasten ikä ja hankkeen toimintatavat
Hankkeen toteutustavat sopivat
erinomaisesti esikouluikäisille lapsille. Lapsiryhmien opettajat ovat antaneet
tilaa lapsien omille ideoille ja kokeiluille, mutta samalla he ovat tuoneet
uusia näkökulmia lasten olemassa oleviin käsityksiin ja tietoihin sekä
tiedonkäsittelyn taitoihin. He ovat
tukeneet lasten innostusta ja mahdollistaneet aiheen monipuolisen käsittelyn
vierailuineen sekä oppiainerajat ylittävine tehtävineen.
Suosittelen lämpimästi päiväkoti
Metsäpolun vesitutkimusten palkitsemista Tutki, kokeile ja kehitä kilpailun
esi- ja alkuopetuksen sarjassa.
Hyvä opettaa lapsillekkin noita veden puhdistuskeinoja. Meillä itseasaissa on mökillä melko epäpuhdas vesi, ja vedensuodatin on sinne nyt tulossa. Eron huomaa nykyään kun esimerkiksi keittää kahvia, on maku jotenkin erilainen. https://jalovesi.fi/vedensuodatuslaitteet/
VastaaPoista