keskiviikko 8. maaliskuuta 2023


Pienen kirkonkylän lapset keksivät oman pakohuoneen – pian opettaja kutsuttiin esittelemään se sadoille opettajille ympäri Eurooppaa (yle.fi) Varhaiskasvatus

Pienen kirkonkylän lapset keksivät oman pakohuoneen – pian opettaja kutsuttiin esittelemään se sadoille opettajille ympäri Eurooppaa

Taipalsaaren kirkonkylän koulun esikoululaiset keksivät pakohuoneen, jonka avulla muut lapset voivat oppia lisää peileistä. Opettaja esitteli sen toimintaa kansainvälisillä festivaaleilla Prahassa.

Lapsi katsoo peilistä omaa kuvaansa.
Taipalsaaren kirkonkylän koulun eskarilaiset perehtyivät peilien ihmeelliseen maailmaan. Kuva: Kirsi Rehunen
PETRI KIVIMÄKI

Kun varhaiskasvatuksen opettajat Kirsi Rehunen ja Sanna Kolhonen aloittavat esikouluikäisten kanssa syyslukukauden, lasten tehtävä on ryhtyä miettimään.

Lapset pohtivat, mikä heitä eniten ihmetyttää ympäröivässä maailmassa.

Toissa syksynä lapsilta tuli eniten kysymyksiä peileistä. Niinpä koko ryhmän olikin alettava selvittää, mikä peili on ja mihin sitä tarvitaan.

Tästä lähtökohdasta syntyi kansainvälinen oppimiskokonaisuus, jota Taipalsaaren kirkonkylän koulun varhaiskasvatuksen opettaja Kirsi Rehunen oli viime viikonvaihteessa esittelemässä Tsekin pääkaupungissa Prahassa yli 400 eurooppalaiselle varhaiskasvatuksen opettajalle Science on stage -festivaalilla.

Pöytä, jonka päällä erilaisia papereita.
Suomen osasto Prahan Science on stage -festivaalilla. Kuva: Kirsi Rehunen

Lappeenrannan naapurikunnassa sijaitseva Taipalsaaren kirkonkylän koulu oli yksi Science on stage -festivaalin kolmesta suomalaisesta oppilaitoksesta. Sen lisäksi mukaan oli Suomesta valittu Forssan kuvataidekoulun oppimiskokonaisuus piirustushiilen valmistamisesta ja lahtelaisen Länsiharjun koulun toukkakompostori.

Peilitutkimus

Varhaiskasvatuksen opettaja Kirsi Rehunen kertoo, miten lapset alkoivat etsiä peilejä esimerkiksi päiväkodin ja kodin lähiympäristöstä sekä omista harrastuksistaan.

– Sen jälkeen mietimme, miksi vaikkapa autossa tarvitaan peilejä ja missä kaikkialla peilejä on hyödynnetty.

Telineessä peli, josta näkyy kuva.
Periskooppien lisäksi lukuvuoden aikana lapset ehtivät tehdä myös kaleidoskoopin ja ihmettellä monenlaista heijastumista. Kuva: Kirsi Rehunen

Eikä aikaakaan, kun tutkimus alkoi saada lisää tuulta purjeisiinsa. Lapset nimittäin kiinnostuivat vakoilusta.

– Teimme maitopurkeista ja silmälasikoteloista periskooppeja, kertoo Kirsi Rehunen.

Kun lapset ovat itse kiinnostuneita, on heillä myös into oppia ja selvittää. Mitä tapahtuukaan, kun peilin vie kauemmas?

Tämä selvitettiin tekemällä periskooppi verhotangon putkesta. Kohta lapset havaitsivat, että mitä pitempi putki, sitä pienempi peilikuva.

Ketjuilla kiinnin solmittu rasia.
Taipalsaaren eskarilaisten kehittämä pakohuone keräsi kiihkeää innostuneisuutta Prahassa. Kuva: Kirsi Rehunen

Prahassa Science on stage -festivaalilla Kirsi Rehunen esitteli esikoululaisten ideoiman pakohuoneen.

Huoneessa on erilaisia heijastumistehtäviä, peiliin liittyviä rakentelutehtäviä sekä numerokoodin etsimistehtäviä. Pakohuoneessa pärjäsi, kun muisti auttaa kaveria, kuunnella ohjeita ja etsiä koodeja.

Pakohuoneeseen koodilukon valmisti LUT-yliopisto Lappeenrannasta.

– Eurooppalaiset varhaiskasvatuksen opettajat näkivät, miten lapset voivat näyttää osaamisensa selviytymällä erilaisista peilaamiseen tai heijastumiseen liittyvistä tehtävistä, kertoo Kirsi Rehunen.

Lapset innoittajina

Varhaiskasvatuksen opettaja Kirsi Rehunen on jo usean vuoden ajan korostanut opetuksessaan tiedettä. Lapsen oman innostuksen kautta yritetään herättää mielenkiinto ratkaista ongelmia.

– Meidän näkökulmastamme tiede lähtee lasten kysymyksistä. Se on leikinomaista ja arkipäivän puuhiin liittyvää. Siinä oppii samalla muita asioita, kuten matematiikkaa, taidetta, rakentelua ja omaa tai jopa vierasta kieltä.

Kaksi peiliä, joista heijastuu kuva.
Lapset innostuvat herkästi peilin ominaisuuksista. Kuva: Kirsi Rehunen

Taipalsaarella lapset pääsivät kokeilemaan hivenen englantia, sillä peilitieteessä oli mukana myös kummikoulu Tanskasta, jonne pidettiin yhteyttä englannin kielellä.

Kirsi Rehunen haluaa itse muistuttaa, että kaikenlaisessa tiedeopetuksessa pitää kuulua lapsen ääni. Lasten pitää saada itse ideoida, ettei käy niin, että tehtävän taustalla on vain opettajan ajattelu.

Taipalsaarelaiset esittelivät eskarilaisten peili-projektia koko Euroopalle

Rehulaa festivaaleilla viehätti erityisesti Ison-Britannian työ, jossa lasten suosikkikirjat oli saatu yhdistettyä tiedekasvatukseen.

– Kirjojen sankarit saivat apua esimerkiksi vivun käytöstä tai pyramidista pelastautumisessa.

Kaksi naista päiväkodissa.
Taipalsaaren kirkonkoulun rehtori Nina Pakarinen (vas.) ja varhaiskasvatuksen opettaja Kirsi Rehunen edustivat Suomea Prahassa Science on stage -festivaalilla. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Espanjalaiset kollegat ja lapset olivat puolestaan paikallisen yliopiston kanssa etsineet kaikkein terveellisintä marjaa, joka pystyy supervoimin taistelemaan tauteja vastaan.

Mukana Prahassa oli myös Taipalsaaren kirkonkylän koulun rehtori Nina Pakarinen.

– Eniten siellä ihmeteltiin meidän luontomme. Meillä on täällä kaikki mahdollisuudet ympärillämme toteuttaa tiedeoppimista, ilmiöpohjaista oppimista ja tutkivaa oppimista, kertoo Pakarinen.

Pahvista rakennettu ihminen, jolla näkyy sisäelimet.
Festivaalilla nähtiin, miten voi askarrella vaikka ihmisen sisäelimineen. Kuva: Kirsi Rehunen

Vuosien aikana Kirsi Rehunen on kollegoidensa ja lasten kanssa kokeillut lukuisia erilaisia tiedeoppimisjaksoja.

– Ihan ensimmäinen oli vedenpuhdistuslaitos. Tänä vuonna tutkimme tuulta, kertoo Rehunen.

Suomalaisten esitykset saivat festivaalilla niin hyvän vastaanoton, että Suomi sai järjestettäväkseen Science on stage -tapahtuman kahden vuoden kuluttua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti